Ο νέος «αντιρατσιστικός» νόμος
Στην αρχαιοελληνική παράδοση κανένας δεν απαγόρευε στον Αριστοφάνη να «ξεθεμελιώνει» κυριολεκτικά τις κρατούσες αντιλήψεις που βόλευαν την αθηναϊκή κοινωνία και να αποσπά παράλληλα βραβεία και διακρίσεις. Ο Θουκυδίδης επίσης καθιέρωσε με το σχήμα λόγου- αντίλογου τις περίφημες δημηγορίες, για να έχει την δυνατότητα ο αναγνώστης και ο μελλοντικός μελετητής να κατανοήσουν τις συνθήκες που οδήγησαν στην τάδε ή τη δείνα επιλογή.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο άλλωστε στους καιρούς μας ότι στην Ευρώπη η
δημοκρατία άπλωσε βαθιές ρίζες και αναπτύχθηκε πολύπλευρα, όταν
απέναντί της απλωνόταν απειλητικό το φάσμα του σταλινικού
ολοκληρωτισμού. Μάλιστα ο Πασκάλ Μπρυκνέρ στο βιβλίο του «Η Μελαγχολική
δημοκρατία» αναρωτιέται, στις αρχές τις δεκαετίας του 1990, τι θα
πράξουμε τώρα εμείς οι Ευρωπαίοι χωρίς «βαρβάρους», εννοώντας βέβαια
ποια θα είναι η συμπεριφορά και το μέλλον της δημοκρατικής Ευρώπης μετά
την κατάρρευση του σοβιετικού αντίπαλου δέους. Δυστυχώς οι φόβοι του
φαίνεται να επιβεβαιώνονται κατά γράμμα και βλέπουμε να
καταστρατηγούνται συστηματικά και με μέθοδο δικαιώματα και ελευθερίες
που αποτέλεσαν στοιχείο του ευρωπαϊκού πολιτισμού για αιώνες. Πάνε
χρόνια που η δημοκρατική, όπως διατείνεται, Ευρώπη ποινικοποίησε την
άρνηση του Ολοκαυτώματος, προκαταλαμβάνοντας ή αφαιρώντας ουσιαστικά το
δικαίωμα της ιστορικής έρευνας από οιονδήποτε επιθυμούσε να ερευνήσει το
θέμα και να καταλήξει σε διαφορετικά πιθανώς ιστορικά συμπεράσματα,
βασισμένα βέβαια σε ακλόνητα στοιχεία.
Ένα μεγάλο ερωτηματικό αποτελεί επίσης το πώς, κατά τον νέο αυτόν νόμο, θα προσδιοριστεί η ρατσιστική συμπεριφορά και αν αυτή η δυνατότητα δεν θα αποτελέσει το πρόσχημα για πολιτικές διώξεις οι οποίες θα κρίνονται συλλήβδην ως τέτοιες.
Ο νέος «αντιρατσιστικός» νόμος σαφέστατα και δεν θα εμποδίσει τα φαινόμενα του ρατσισμού και της ξενοφοβίας, όσο δεν θα αντιμετωπίζονται σε βάθος και με δημοκρατική ευαισθησία τα αίτια που την προκαλούν. Δεν μπορείς με άλλα λόγια να διαφωνείς ως προοδευτικός πολίτης με την ουσιαστική αναστολή του Συντάγματος από την μνημονιακή συγκυβέρνηση, με την φθηνή δικαιολογία που προβάλλει, ότι δήθεν «κινδυνεύει η πατρίς», και να αποδέχεσαι από την άλλη το φίμωτρο στην αντίθετη άποψη με τη δικαιολογία, ότι η μέθοδος αυτή θα αντιμετωπίσει το ρατσισμό.
Η δημοκρατία δεν μπορεί με καμία δικαιολογία να φιμώνει και να φιμώνεται, αλλά αποδεικνύει την υπεροχή της αφ’ εαυτής χωρίς περιορισμούς παρά μόνον, όταν έχουμε περιπτώσεις που αφορούν την υποκίνηση εγκληματικών πράξεων, οπότε είναι υπόθεση της ποινικής δικαιοσύνης να επέμβει.
Είναι σαφές λοιπόν ότι ο νέος πολυδιαφημιζόμενος νόμος μόνο τον ρατσισμό δεν θα αντιμετωπίσει, όπως ακριβώς δεν αντιμετώπισε την τρομοκρατία ο περίφημος νόμος που απαγόρευε τη δημοσίευση των προκηρύξεων των τρομοκρατικών οργανώσεων, τον οποίον όλοι οι υπερθεματίζοντες σήμερα υπέρ του προτεινόμενου «αντι-ρατσιστικού» νόμου καταψήφισαν τότε ως τερατούργημα που έβλαπτε τη δημοκρατία. Αντιθέτως, υπάρχουν φόβοι ότι θα διογκώσει ακόμα περισσότερο την αντίδραση προς την ακροδεξιά. Ταυτόχρονα ανοίγει ο ασκός του Αιόλου για μια σειρά δικαιωμάτων, προλειαίνει το έδαφος για πληθώρα απαγορεύσεων και δρα υπέρ μιας λογοκριτικής λογικής, που δεν μπορούμε ακόμα να φανταστούμε πόσες και ποιες ελευθερίες θα θίξει.
Η αληθινή δημοκρατία δεν δημιουργεί φαντάσματα ούτε φοβάται να αναμετρηθεί μ’ αυτά. Επιδιώκει την αντίθετη γνώμη και την συντρίβει με την υπεροχή του ανεκτίμητου αγαθού της ελευθερίας και των πλεονεκτημάτων που έχει. Φιμώνει όμως, όταν έχει να κρύψει ανομίες, να κλείσει στόματα, να τρομοκρατήσει οποιονδήποτε με σοβαρά επιχειρήματα «απειλεί» να διαταράξει τη θανατερή ραστώνη των βολεμένων, την ένοχη συνήθεια των υποταγμένων, τον σάπιο κόσμο των υποτελών!
*Ο Σεραφείμ Κωνσταντίνου είναι φιλόλογος
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου